2011. december 24., szombat

Az eminens


Eredeti cím: Apt Pupil
Magyar címe: Az eminens
Rendező: Bryan Singer
Évszám: 1998
Műfaj: dráma / thriller
Nemzetiség: amerikai


Tartalom: 
Todd Bowden, a jellegzetes amerikai tinédzser mindent elkövet azért, hogy kedvenc tantárgyában, a történelemben minél jobban elmélyüljön. Privát nyomozása során rájön, hogy a szomszédukban egy Kurt Dussander nevű, náci háborús bűnös lakik. Megzsarolja a szívbeteg alkoholista öreget, hogy vagy beavatja a koncentrációs táborbeli élményeibe, vagy feladja a rendőrségen. Kettejük között bizarr kapcsolat alakul ki, amely végül szélsőséges eseményekbe torkollik.


Szerintem:
Már régebben láttam a filmet, úgy gondoltam újra felelevenítem és írok róla. Még anno Joshua Jackson miatt néztem meg, de kevés szerepe van. 
Jó példa, mikor egy tizenéves diák tartja rettegésben a 70-80 éves náci háborús katonát.  Felüti fejét az őrület, bekattanás (menetelés, sütő használata egyéb célokra). David Schwimmer feltűnése a filmben, mint zsidó iskola igazgató helyettes. Nem csak az öregember, hanem a diák őrjöngéseit és őröltségeit is nyomon követhetjük. Zsarolás, manipulálás, erő fitogtatás. Macska egér játék. Attól függetlenül, hogy a film nem sok helyen játszódik (többnyire az öreg lakásán), az egész film leköti az ember figyelmét (legalábbis az enyémet). Tudom, ha mindenki meghallja, hogy Stephen King: egyből mindenki a horror és thriller műfajokra gondol, pedig nem csak ebben kell gondolkozni, ha King-ről beszélünk. A jelenetek többsége kiszámítható, de mint tudjuk a vér nem válik vízzé! Sajnos a könyvet nem olvastam, de filmen keresztül is szépen lejött, hogy remek elemzést ad a két pszichopatáról és kettejük egymásra találásáról. De mint tudjuk a rosszak megbűnhödnek, ha kell 50 év után, de akkor is megbűnhödnek. Ha azt hiszi, hogy elvegyülhet az emberek között más névvel, lakhellyel, hamis papírokkal téved. Mindenkit utol ér a sorsa. Büntetlenül senki sem ússza meg.
Azt mondják, hogy az a jó film, aminél nem kell megnézned, hogy hol is tartasz, mert annyira leköt. Nekem tetszett ez a film. mondjuk nem szeretem a háborús filmeket, de ez sem olyan volt.


Szerintem: 10/10
"Miss K"