2011. június 25., szombat

(Cím nélkül)

Elnézést emberek, de most picit elfogok térni a tárgyról, mert úgy érzem, hogy némi fogalom és képzavar van az embereknél, ha filmekről van szó. Engem eléggé zavar, ha olyan emberek beszélnek a filmekről, akik azt hiszik, hogy értenek hozzá. Ilyenkor ütni tudnék. Sajnálom, de ilyen vagyok. Ennek a bejegyzésnek címet sem adok. Beszúrok pár fogalmat. Bár lehet én vagyok elfogult és a "Taxidermia" és a "Parfüm" című filmek NEM művészfilmek, csak én nem veszem észre. Meg a "Cannibal Holokauszt"?? Ez még viccnek is rossz, hogy művészfilmnek titulálni! Nem minden művészfilm, ami beteg! Akkor már inkább rámondanám, hogy művészfilm a "Pi" című film. Csak egyszerűen annyira felhúztam magam ezen. Nem tehetek róla! Most ezzel nem azt akarom mondani, hogy én akkora májer vagyok filmek területén, de akkor is baszki: nem kéne összekeverni a fogalmakat! -.-"
***
Fogalmak, a fogalomzavarosoknak!

Művészi film: egyes filmesztétikákban a kommersz filmmel szembeállított fogalom; a társadalom és az egyén nagy sorskérdéseit magas színvonalon, igényes, korszerű filmművészeti eszközökkel feldolgozó film, amely filmesztétikai kulturáltságot, a film nyelvezetében való jártasságot követel meg a befogadótól.
Olyan filmalkotás, amely mély társ. egyéni problémákat tár fel, legtöbbször a szokásostól eltérő alkotói módszerekkel. Maradéktalan megértésükhöz általában szükséges a filmnek mint művészeti ágnak az ismerete, bizonyos mértékig kialakult filmes látásmód. A művészfilm meghatározás egyébként vitatható, mert az ellenpólusként emlegetett kommerszfilmek v. szórakoztató filmek - amelyek könnyedebb hangvételük v. témájuk miatt a mozilátogatók körében nagyobb sikert aratnak - szintén készülhetnek és készülnek is magas művészi színvonalon.

Tömegfilm: Közönségfilm/műfajfilm.

Tömegfilm = Kommersz film: Üzleti jellegű film. Az olcsó, hatásvadász, minden eredetiséget nélkülöző filmeket jelölik vele, melyek főként a kereskedelmi haszon reményében készülnek.
/Jellegzetesen ilyen filmek a ’10-es évek filmsorozatai (Fantomas, Judex stb.), a ’30-as, ’40-es évek B-filmjei, az ’50-es, ’60-as évek kismozijai, autós mozijai számára készülő kis igényű trash filmek, vagy a ’90-es évek pusztán videóforgalmazásra szánt alacsony költségvetésű – főként erotikus, bűnügyi, horror műfajú – tömegfilmjei./

Tömegfilm = Populáris film: Széles közönséghez szól, nagy tömegek fogyasztják.
A tömegfilmek nem sok értéket tartalmaznak, könnyű őket befogadni, megemészteni; kikapcsolnak, szórakoztatnak.
A 19. század végén a film, s a mozi – mint új szórakoztató intézmény – „a tömegek művészeteként” születik meg. Ma pedig a filmtermelés döntő hányada, mindegy 90%- a – elsősorban a hollywoodi típusú nagyipari film – tömegfilm; s a gobalizálodó világ sokmilliónyi közönségének az igényei szerint készül.
A tömegfilmek általában jól ismert témákat dolgoznak fel újra meg újra, tehát valamely nagy hagyományú műfaj – pl. thriller, sch-fi, western, kalandfilm, horrorfilm stb. – új s még újabb darabjai. 
A tömegfilmben a rendező szerepköre általában korlátozott. A filmkészítés központi figurái a producer és a sztár/sztárok.
Napjaink tömegfilmjeit a professzionálisan kivitelezett hatások, a rendkívüli látvány, a speciális effektusok, és a trükkök gazdagsága jellemzi.

Mindkét kategóriában lehet jót is és ócskát is készíteni. Nincs mindig éles határ.
1945-től a rendszerváltásig a filmeket bekategorizálták:
  • A: Művészfilmek. Keveset készítettek belőle, kevesen látták őket.
  • B: Se ide, se oda. Viszonylag keveset készítettek belőle.
  • C: Populáris filmek. Sok készült belőle, mert sokan bementek érte a moziba. Mozisnak ez érte meg.
    ***
A forgalmazok nálunk mindig olyan műfajokban igyekeznek bekategorizálni a filmeket, hogy tömegfilmként hasson, mert ebben van az üzlet! < magyarul mindenki a kommersz szarokat nézi, mert arra van kereslet és pénz. Művészfilmeknek a mai világban nincs sok helyük, kb annyi, mint a dokumentumfilmeknek. Az emberek nem nagyon szeretnek művelődni, de ez 2011. Dokumentumfilmek pedig igen is jók, sokat lehet tanulni belőlük. Eltekintve az áldokumentumfilmektől, mint például a Blair Witch Project vagy éppen a Cannibal Holokauszt. Gratulálok, hogy az emberek ennyire befolyásolhatóak. Nem kell mindent bevenni és még nekem bizonygatták hozzá nem értó emberek 12 évesen, hogy Blair Witch Project című film, mennyire valódi? Jézusom! Jó oké, mindenkinek mást jelent a művészfilm, de ne az igénytelen szarokra mondjuk azt,hogy művészfilm, még ha vicc volt akkor is (gondolok itt a Taxidermia, Cannibal Holokauszt és társaira...)
Amiket írtam, ne vegye senki sem lehurrogásnak, csak az ilyenek irritálnak! Köszönöm, hogy elolvastátok!

"Miss K"