2012. március 12., hétfő

Egy csodálatos elme



Eredeti cím: A Beautiful Mind
Magyar címe: Egy csodálatos elme
Rendező: Ron Howard
Évszám: 2001
Nemzetiség: amerikai
Műfaj: dráma / életrajzi

Tartalom:
1947-et írunk, és John Forbes Nash jr. megérkezik a Princeton egyetemre, hogy matematikát tanuljon. A titokzatos nyugat-virginiai zseninek sem pedigrés iskolai múltja, sem pénze nincs ahhoz, hogy bekerüljön az elit diákok körébe. Ám számára semmit sem jelent a társasági élet, sem az órák látogatása. A különc fiút egyetlen dolog érdekli: egy egészen eredeti ötlet megtalálása. A matematika szakon könyörtelen verseny folyik, és sokan szívesen látnák Nash bukását. Mégis épp a rivalizálás adja meg neki a kellő lökést: egy este a helyi bárban megfigyeli, hogyan versengenek a fiúk egy szőke lányért, és az ötlet, mely oly régóta kísérti, megfogan. Megírja dolgozatát a játkelméletről - a versengés matematikájáról -, mely bátran szembeszegül Adam Smithnek, a modern közgazdaságtan atyjának doktrínáival. 150 éve elfogadott gondolatvilága hirtelen idejétmúltnak tűnik, és Nash élete örökre megváltozik. Megnyer egy rangos ösztöndíjat, és tanári állást kap, de nem elégedett. A tudomány jelentős szerepet játszott Amerika második világháborús győzelmében, és most, a hidegháború csúcsán Nash feladatot akar az új konfliktusban. Vágyai teljesülnek, amikor felbukkan a rejtélyes William Parcher, és szigorúan titkos megbizatást ad neki: ellenséges kódokat kell megfejtenie. Nash teljes szívvel és aggyal veti magát a munkába. Ám szívére másfelől is vár feladat. Megismerkedik a gyönyörű és ragyogóan okos Aliciával, aki Nasht egy számára eleddig teljesen ismeretlen fogalommal ismerteti meg: a szerelemmel. Összeházasodnak, de Nash nem avathatja be hitvesét kettős életébe. Ám ennek a munkának, veszélynek és titkolódzásnak súlyos ára van. Alicia a nehézségek ellenére is hisz szerelmében, aki végül legyőzi démonait, folytatja munkáját, és 1994-ben Nobel-díjat kap. Addigra játékelmélete a huszadik század egyik legnagyobb hatású ideájává nőtte ki magát.

Szerintem:
Sajnos múltkor nem sikeredett megnéznem a Tv-be, őszintén megmondom, hogy nem is akartam reklámokkal teli tűzdelve megnézni, de így is 4 órámba telt mire végeztem a filmmel, mert volt valami dolgom mindig.
Engem az első óra nem nagyon kötött le. Szerintem az egész film a közepétől indul be. Legalábbis nálam. Nem nagyon olvastam a filmről, de tudtam, hogy megszeretném nézni, ezért nem tartottam fontosnak a dolgot. A lényeg, hogy tetszett... a második felétől. Első fele sem olyan unalmas, csak vontatott, egyetemi évek, munkakeresés, fizika, matematika, szerelem, házasság, gyerek... és jönnek a problémák, amit nem sejtenél a film elejéből. Második fele ezért volt nekem izgalmasabb.
Drámának is mondanám a filmet, de szerintem volt benne egy kis thriller, ráadásul a pszicho fajtából. Bele gondolni, hogy ez igaz történet, megtörtént. Tetszett ez a film! El is hiszem, hogy 2002-be tarolt a film, mint az Oscar díj és a Golden Globe-díjátadókon, köztük a "legjobb film", "legjobb rendezés", "legjobb forgatókönyv" és "női epizódszereplő" kategóriákban jelölve volt és meg is nyerte, mindkét helyszínen.. 

Szerintem: 8.5/10
"Miss K"