2011. július 14., csütörtök

Videodrome



"A tévé képernyő a retina az elme szemében"


Eredeti cím: Videodrome
Magyar címe: Videodrome
Rendező: David Cronenberg
Évszám: 1983
Nemzetiség: kanada
Műfaj: horror / sci-fi 

Tartalom:
Max Renn, egy kis kábeltévé, a 83-as csatorna elnöke kétségbeesetten próbál versenyben maradni a nagy tévétársaságok között. Csatornája programja ezért elsősorban az alantas szexuális ösztönökre épít - de úgy látszik ez sem elég ahhoz, hogy az állomás sikeres legyen. Miközben kutat egy olyan program után, amely kihúzhatná a társaságot a kátyúból, véletlenül rábukkan egy kalózfrekvencián sugárzó ismeretlen adóra, a Videodrome-ra, ahol hipnotikus hatású, borzalmas képsorok peregnek le a szeme előtt. A Videodrome "műsorán" látszólag valódi felvételek peregnek szadista erőszakról, perverz gyilkosságokról. Max nyomozni kezd a Videodrome forrása után, abban a reményben, hogy megszerezheti a csatornája számára a sokat igérő programot. Hamarosan kiderül, hogy a Videodrome műsorát egy vallási szervezet vezetője sugározza milliók otthonába, a hagyományos tévéműsorok közé vegyítve, a tudatalatti ösztönöket megcélozva. Max lassan szintén a Videodrome áldozatának tekintheti magát. Függővé válik, és elveszti realitásérzékét. Összemosódik előtte a fikció és a valóság...

Szerintem:
David Cronenberg neve "A légy", a "eXistenZ" és a "Erőszakos múlt" című filmekből lehet ismerős. Gondoltam megnézem, mert a sokkoló filmek közül top listás volt és nem is egy mai darab. Kíváncsi voltam rá. Belepörgettem a filmbe részeket kedvcsinálónak (trailere nem hozta meg a kedvem a filmhez), Korn - Here to Stay című videó klipje jutott eszembe pár jelenetről. Természetesen James Woods alakítására is kíváncsi voltam, mert tőle nem megszokottak az ilyen szerepek, legalábbis nekem nem.
Tévét mindenki néz., na jó nem mindenki, de az emberiség többi része biztosan. Haza mennek munkából bekapcsolják a szoba másik végében levő dobozt és önmaguk szórakoztatására nézik az adott műsort.  Ahogy tovább néztem kicsit az merült fel bennem, hogy "8 mm" stílusú. Nem gondoltam volna,hogy 1983-ban is léteztek snuff filmek. Mondjuk az emberek mindig is betegek voltak, ez nem új dolog. A filmes effektek nagyon jól ki voltak dolgozva. Mindig is kíváncsi voltam, hogy a speciális effekteket, hogyan oldották meg régen. Amikor a valóság összefolyik a képzelettel, annál nincs rosszabb és ha ez még hallucinációval is párosítják veszélyes az emberekre. A televíziós manipulálás új keletű dolog.A film második fele és végé olyan szinten elvont, hogy már magam sem tudom, hogy mit gondoljak.
Nem nagyon szeretem James Woods filmjeit, de ez tetszett. Még 28 év után is megállja a helyét. Szerintem a régebbi filmek nagyobb hatással vannak az emberekre, int, amik mondjuk 2008-ban készültek. Régen voltak ötletek. Jó most is vannak, de nem mindegyik jó és filmre vihető. Sokkoló, elvont, lenyűgöző, elgondolkoztató.

Szerintem: 9/10
"Miss K"