2011. augusztus 23., kedd

Ne bántsátok a feketerigót!




Eredeti cím: To Kill a Mochingbird
Magyar címe: Ne bántsátok a feketerigót!
Rendező: Robert Mulligan
Évszám:  1962
Műfaj: krimi / dráma
Nemzetiség: amerikai

Tartalom:
Az 1930-as években Alabama állam a rasszizmus melegágya volt. Amikor az egyik alabamai kisvárosban megerőszakolnak egy fiatal fehér nőt, szinte mindenki azt feltételezi, hogy csakis egy fekete tehette. A helyi rendőrség hamar meg is találja a gyanúsítottat, a tagbaszakadt Tom Robinson személyében, akit több szemtanú is látott a bűntény közelében. A fekete Robinson esélyei a felmentésre szinte a nullával egyenlőek - csak idő kérdése, hogy a bíróság halálra ítélje, ha a felbőszült tömeg nem szolgáltat előbb igazságot és nem lincseli meg a férfit. A város köztiszteletben álló, végsőkig toleráns és tisztességes ügyvédje, Atticus Finch mindenki legnagyobb megdöbbenésére vállalja Robinson védelmét - tudván, hogy ezzel a döntéssel karrierjét teszi kockára.


Szerintem:
12 éves votam, mikor a helyi könyvtárból kikölcsönöztem ezt a könyvet és nagyon lekötött. Szeretem ezt a könyvet, azaz igazi régi 1965-ös kemény kötésű kiadás volt. Mikor megláttam, hogy 1962-ben meg filmesítették lemondtam róla, hogy valaha is láthatom. Teljesen más filmet kerestem és rábukkantam erre, ráadásul magyarul. Azt hittem majd kiugrok a bőrömből. A film kicsit hosszú, akárcsak a könyv. Az magyar cím fordítást ellentétesnek érzem az angollal szemben. De én sem emlékezhetem mindenre, főleg, hogy már 12 éve is van, hogy olvastam ezt a művet.
Scout lány. Nem értem, hogy miért adtak neki fiú szinkronhangot! Ahhoz képest, hogy 1962-es filmről van szó a szinkron nagyon jó. Nem gondolom,hogy újra szinkronizálás csapdájába esett volna. Adott két gyerek és egy apa, aki egyedül neveli gyermekeit, igyekszik nekik mindent megadni. Gyerekek találkoznak egy szomszéd fiúval, akinek elmesélik a helyi legendát a szomszédházról. Rémisztő történet, de a gyermeki kíváncsiságnak nincs határa. A gyerekek hobbit űznek, abból, hogy a kiderítsék ki is az a híres/hírhedt Bo. A gyerekek is és édesapjuk is vívja a saját maga harcát. Szeretem az olyan jellegű, filmeket, könyveket, amik egy-egy tárgyalás menetét írják le.
Mint köztudott, hogy az amerikaiak nem szeretnek olvasni. Ez a könyv náluk kötelező. 12-13 éves kor körül, azt hiszem. biztos vagyok benne, hogy nem olvassák el, de nem tudják, hogy milyen jó kis történetről maradnak le. Ha érdekel valami elolvasom. Mondjuk a kötelező olvasmányok híve sem votam. Harper Lee, ezzel a művével megkapta a Puitzer-díjat, Gregory Peck, pedig az Oscar és golden globe-díjat, a "Legjobb színész" kategóriában. Oscar és Golden Globe díjakat is bezsebelt a film, mint például a "Legjobb látványtervezés" vagy éppen a "Legjobb filmzene" kategóriákban.


Szerintem: 10/10
"Miss K"