2012. február 12., vasárnap

12 dühös ember


Eredeti cím: 12 Angry Men
Magyar címe: 12 dühös ember
Rendező: Sidney Lumet
Évszám: 1957
Nemzetiség: amerikai
Műfaj: dráma

Tartalom:
A szembenállók: egy tucat férfi. A tét: élet vagy halál. Egy fiatalember áll a bíróság előtt. A vád: megölte apját. A tárgyalás befejeződött. A fiú sorsa most már az esküdtszék kezében van. Tizenkét idegen embernek kell döntenie. Tizenkét idegennek, akik az élet különböző területeiről érkeztek, mindegyikük, a maga saját gondjával, bajával. Az ügy egyszerűnek tűnik. De mégsem az! Miközben az esküdtek tüzetesen megvizsgálják a bizonyítékokat, a feszültség nő, az indulatok forrnak... és a maroknyi csapat tagjainak szembe kell nézniük titkolt gyarlóságukkal, előítéleteikkel, hogy felszínre kerülhessen az igazság.


Szerintem:
Szeretem a régi filmeket, leginkább a bírósági ügyi filmeket. Rákerestem a filmre, fél pillanatra megállt bennem az ütő, hogy 1997-es évjáratú a film, de úgy emlékeztem, hogy régebbi, hát igen a re-make került szemem elé, de megszereztem az 1957-es verziót. 
Az egyik legmelegebb nyári napon kellett dönteniük egy fiú életéről. Fene se gondolná, hogy egy 12 fős tanácskozás hosszú ideig tarthat. Egy ember, aki kiáll a fiúért, hogy nem ő a gyilkos, elindítva ezzel egy lavinát. Akik bűnösnek nyilvánították már ők is kételkednek. Egyre nagyobb a feszültség, hamar besötétedett, de ekkor sem jutnak dűlőre. Mindennek döntő szerepe van, a fiú moziban volt-e a gyilkosság idején, vajon a szomszéd asszony tényleg látta-e a gyilkosságot és az öregember hallotta-e a veszekedést a fenti emeletről. Egyre nagyobb a feszültség, hiszen nem tudnak dönteni és az idő pedig szorít. Rekonstruálások, veszekedések, előítéletek, érvelések. Az ember azt hinné 12 ember könnyen dönt, de még sem olyan egyszerű a dolog, mint amilyennek látszik hiszen egy fiú élete forog kockán, hogy ki hogy dönt saját lelkiismerete. 
1950-1960-as körül eléggé tombolt Amerikában fajgyűlölet, bevándorlók elleni támadások. Ez a filmen érződik is kicsit. Meg van a maga régi hangulata. Felújított verzióba szerintem csekély esélye van, hogy megnézzem. 


Szerintem: 10/10
"Miss K"