2012. február 17., péntek

Édes Anna


Eredeti cím: Édes Anna
Magyar címe: Édes Anna
Rendező: Fábri Zoltán
Évszám: 1958
Nemzetiség: magyar
Műfaj: dráma  

Tartalom:
A kis cseléd, Édes Anna mindenesnek szegődik Vizy méltóságosékhoz. Vizyné büszke a jó fogásra az igénytelen, szorgalmas leánnyal, de nem veszi emberszámba. Az asszony unokaöccse megkörnyékezi a lányt, aki hálás a szép szavakért, és enged neki. Amikor állapotos lesz, a fiatalúr otthagyja őt. Anna megaláztatásai végül tragédiába torkollanak.


Szerintem:
Még általános iskolában ajánlotta irodalom tanárom elolvasásra a könyvet, nem kötelező jelleggel. Ez már maga csábítóbb, mint a kötelező alatt olvasni, mondjuk a "Kőszívű ember fiai" alkotást, amit a mai napig nem olvasnék el... . Ilyen könyvekre mindig is vevő voltam. Régebben volt a TV-be is az 1958-as verzió, de sajnos nem tudtam megnézni.
Szépen példázza a film és a mű is, hogy mekkora szakadék van a cseléd és a gazdag réteg között. A gazdagoknak semmi sem számít, még háború idején is futja olyan dolgokra, mint cseléd. Aki egész életét (legalábbis egy részét) odaadja, hogy szolgálja az "úrnőt". A filmben és a könyvben is előjönnek a megőrülés szakaszai. Ezt tényleg nem bírná az ember épp ésszel. 
Édes Anna így is úgy is klasszikusnak mondható, mint film és könyv formájában. Kosztolányi Dezső irománya teljes mértékben nem unalmas, akárcsak a film. Törőcsik Mari filmjeit mindig is szerettem, mikor megláttam, hogy ő szerepel benne, megörültem. Igaz a könyv elolvasása után valaki másra osztottam volna a szerepet, kicsit nem így képzeltem el Annát, de jó választás volt!


Szerintem: 10/10
"Miss K"